29.01.08 13:39 Age: 16 yrs

Antidiskriminační zákon může přinést zhoršení právního postavení obětí diskriminace

Pracovně-právní diskriminace

 

Program GARDE – Globální odpovědnost sdružení EPS předal poslancům Parlamentu ČR stanovisko k antidiskriminačnímu zákonu,  k němuž se připojilo dalších 16 nevládních organizací. Ty upozorňují poslance, že pokud schválí zákon v podobě některých svých pozměňovacích návrhů, dojde k rozporu s antidiskriminačními směrnicemi ES, protože navrhované změny by mohly znamenat snížení právního postavení obětí. Pokud se poslanci při schvalování zákona, které je na pořadu schůze dne 29. 1. 2008, rozporu se směrnicemi ES nevyvarují, nevládní organizace jsou připraveny o tom informovat Evropskou komisi, která může proti České republice zahájit sankční mechanismus.

    Již v úvodu projednávání antidiskriminačního zákona, v září 2007, nevládní organizace vyjádřily pochybnosti, zda vládní návrh zákona přinese obětem diskriminace efektivní právní prostředky k ochraně. Ve svém stanovisku navrhovaly zakotvení možnosti nevládních organizací zahajovat samostatně soudní a správní řízení ve prospěch obětí diskriminace, zakotvení systému  mimosoudního řešení sporů, jakým může být například mediace, a přijetí systému dostupnosti kvalitní bezplatné právní pomoci pro oběti diskriminace.

    Nevládním organizacím  vadí, že v návrhu zákona chybí právní instituty k efektivnímu vymáhání práv obětí diskriminace. Mimo to pak dochází v souvislosti s přijímáním  zákona  k vypouštění antidiskriminačních ustanovení z pracovněprávních předpisů, které jsou nahrazovány pouhým odkazem na nový antidiskriminační zákon. Pracovněprávní předpisy přitom donedávna obsahovaly daleko širší vymezení diskriminačních důvodů, než jaké má obsahovat antidiskriminační zákon. V důsledku tohoto postupu dojde ke zhoršení právního postavení obětí v pracovněprávní oblasti oproti současnému stavu. Směrnice ES přitom výslovně požadují, aby provádění směrnic nebylo v žádném případě důvodem pro snížení úrovně ochrany proti diskriminaci, kterou členské státy již poskytují v oblastech upravených směrnicemi [1].
    
    Jako velice problematický vnímají nevládní organizace pozměňovací návrh ústavněprávního výboru, kterým má být zrušen přechod důkazního břemene v diskriminačních sporech z žalobce na žalovaného. Podle stávající právní úpravy musí žalobce prokazovat, že s ním bylo rozdílně zacházeno, žalovaný pak musí prokazovat, že motivem rozdílného zacházení nebyl diskriminační důvod. Pokud žalovaný motiv neprokáže, ve sporu neuspěje. Nyní hodlá ústavněprávní výbor žalovaného zbavit povinnosti prokazovat motiv rozdílného zacházení a přenést tuto povinnost na soud. Soud však ve většině případů nemůže být schopen prokázat motivy žalovaného, v důsledku čehož bude většina obětí diskriminace u soudu neúspěšná.

    „Pokud by byl antidiskriminační zákon v podobě pozměňovacího návrhu přijat, došlo by k oslabení právního postavení obětí diskriminace oproti stávajícímu právnímu stavu, což je absolutně proti smyslu přijímání antidiskriminační legislativy, která má právní ochranu před diskriminací naopak zvýšit,“ okomentovala situaci právnička GARDE Jana Koukalová.

    „Nevládní organizace ve stanovisku upozornily poslance, že pokud bude zákon schválen v rozporu s antidiskriminačními směrnicemi budou informovat Evropskou komisi, která může proti České republice zahájila sankční mechanismu,“ dodala Koukalová.

Poznámky:
[1] viz např. článek 6 odst. 2 směrnice 2000/43/ES; článek 8 odst. 2 směrnice 2000/78/ES, který zní: “Provádění této směrnice nesmí být v žádném případě důvodem pro snížení úrovně ochrany proti diskriminaci, kterou členské státy již poskytují v oblastech upravených touto směrnicí.“

Příloha:

Stanovisko nevládních organizací k antidiskriminačnímu zákonu

 

Kontakt:

Jana Koukalová, mobil: 775 154 084
program GARDE – Globální odpovědnost
Ekologický právní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
e-mail: jana.koukalova@eps.cz
www.eps.cz, www.responsibility.cz

 


Aktivity programu GARDE - EPS byly podpořeny ze zdrojů Evropské unie v rámci projektu NROS „Transition Facility 2005“.