metodické výklady institutů spotřebitelského práva
Právní ustanovení k ochraně spotřebitele byla zákonodárcem formulována pohříchu většinou velmi vágním způsobem. To umožňuje podnikatelům vynucovat si ve vztahu se spotřebiteli jejich minimální výklad. Spotřebitelé a často i státní dozorové orgány nedisponují dostatečnými znalostmi souvislostí v právu, aby se této praxi mohli bránit.
Z tohoto důvodu vypracováváme metodické výklady jednotlivých právních institutů, jejichž účel je v českém prostředí obcházen. Forma a obsah těchto právně metodických výkladů je přizpůsobena jejich původnímu určení, tedy vzdělávání poradců spotřebitelských organizací.
Obsahové korektivy smluvní svobody ve spotřebitelských smlouvách
Tento výklad popisuje omezení smluvní svobody. Základním korektivem jsou v tomto smyslu dobré mravy, které vymezují prostor pro hodnotový poměr plnění a protiplnění. Spotřebitelská práva institut dobrých mravů doplňují o požadavek přiměřenosti vedlejších smluvních ujednání. Výklad je teoretickým úvodem do této problematiky, který má nastínit základní kritéria pro posouzení přiměřenosti a souladu s dobrými mravy v konkrétních případech.
Nekalá soutěž a ochrana spotřebitele
Primárním cílem zákazu nekalé soutěže je ochrana dobrých mravů hospodářské soutěže, což přímo chrání zájmy spotřebitelů. Jedná se o původní institut československého obchodního práva a jeho současná podoba legitimuje spotřebitele i spotřebitelské organizace soudně se domáhat zákazu nekalosoutěžního jednání, které se jich přímo dotýká.
Spotřebitelské úvěry
Účelem speciální úpravy práv a povinností spojených s poskytnutím úvěru spotřebitelům (z.č. 321/2001 Sb.) je kompenzace faktické nerovnosti mezi úvěrovými společnostmi a spotřebiteli a její časté zneužívání. Tento zákon přiznává spotřebitelům poměrně rozsáhlá práva. V české praxi však nedošlo k jejich skutečnému naplnění, což se v souvislosti s rostoucím zadlužováním domácností, stává nebezpečným precedentem. Tento výklad byl následován žalobami programu GARDE proti GE Money Auto a Santander Consumer, jejichž obsahem byla transparentnost úvěrových smluv a přiměřenost předčasného vypořádání se spotřebiteli.
Ochrana spotřebitele v rámci telekomunikačních služeb
Tento výklad se formou FAQ soustředí na práva spotřebitelů stanovené především v z.č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, a provádí výklad nejasných ustanovení této nové úpravy.
Nejčastější problémy související s výkladem občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele
Tento výklad se formou FAQ věnuje nekonkrétně formulovaným ustanovením citovaných předpisů, které směřují k ochraně spotřebitele ve vztazích s podnikateli.